Sunday, July 5, 2015

Erk....Tips Waktu Blackout?

Assalamualaikum wbt.

Tengah sedap-sedap tengok tv sambil tunggu azan mghrib nak berbuka puasa, tengok jam nak dekat berbuka dah nih. Lagi beberapa saat je nih. PAP! Blackout! Oooo mannnn! Mak aku aka cik lily pun p cari lilin pasang and berbuka lah kami didalam kegelapan. Bukan setakat gelap, panas, serabut, gatai nyamuk gigit, ketiak lenjun, peluh-peluh dan sebagainya lah.. Dugaan betol. Tips aku boleh bagi is Bersabar je lah. Sesungguhnya sabar itu kan separuh daripada iman.

Lepas dah berbuka tuh, lek lek jap, mak aku ajak p sembahyang terawih. Dok tertanya-tanya gaklah kitorang ada letrik ke masjid tuh? Aku pun kelam kabut cari telekung nak ikut lah, mak aku dah tunggu kat luaq dah. Pastu dengar bebudak kat depan tuh dok cakap kat mak aku, orang yg p terawih sume patah balik. Pandai-pandai je diorang nih. Aku yg mudah terpengaruh nih, tak jadi p lah, suh mak aku p dulu tengok-tengok keadaan. Mak aku pun p la masjid and dalam masa setengah jam lebih kurang dah balik. Aik cepat nau terawihnya! Memang taklah cepat sebegitu kan. Sembahyang Isyak jer. Mak aku cakap gulap gelita masjid. Cuma dok harap lampu dari henpong je. Even lilin pun takdak. Ajk masjid kena take note nih.

Nak menambahkan kusut keadaan lagi, henpon betri abeh pulak. Yelah tengah dok cas kot waktu tetibe blackout tuh! Adoi. Tapi sempatlah pos satu gambar lilin kat instagram @leinapana aku tuh. LOL. End up aku amik laptop, taip story nak post kat blog. Ha, story ni lah yg aku tengah citer nih, yg korang tengah baca nih.

Yang paling lejen bukak puasa makan sushi buat sendiri punya, makan makanan jepun atas meja jepun perasan muka cam jepung. Puih. Hahahahhahaha.

Tips untuk menghadapi situasi blackout:

>>      Pasang Lilin di seluruh sudut rumah supaya takdak lah terlanggar dinding-dinding disekelilingmu ituh pun adoi!

>>     Think Postive. Don’t  ever say perkataan ‘PANAS’ sebab, kata-kata kite tu kan satu DOA. Kalau kite dok asyik cakap panas, panas lah jadinyer.

>>      Duduk diam-diam and minum air sejuk. Sebab bila minum air sejuk, badan pun rasa sejuk.

>>   Ambil kertas atau apa-apa lah yg boleh dijadikan kipas. Kipas lah guna tangan korang yg sado tuh. Heheh

>>    Bersabar je lah and redha je lah.

>>     Kalau rasa tak sabar cer kol tnb tanya apa cer bro?

>>     Sentiasa look things at the bright side. Benda kecik takda hal la bro. Hope for tonight only. Later it will be ok. I wish lar. See how positive I am!

>>     Kalau rasa tak tahan sangat, korang start motor p la round satu dua round kat roundabout sana. Eh!

>>     Pestuh boleh jugak nak start kete bukak aircond kuat-kuat tala kat muka. Amacam?

>>    Hurm, tu je kot. Nanti kalau ada lagi I’ll update okay? Peace yaw!

Ok , rasanya peluh aku pun kalau tadah dah boleh buat mandi balik. Aku nak p perderas naik moto jap. 


P/S: kalau dipikirkan, peluh ni kan bagus. Buang toksin kot. Toksin kan penyebab jerawat. So dah buang toksin, maksudnye buang jerawatlah. Ditto! Sesiapa pernah belajar critical thinking, Ya knaw what I mean! Right?

Ok bye! Till then!

From Taiping With Laf.




No comments: