Wednesday, January 13, 2010

pemikiran kritis

Di dalam kebosanan si suka hati dengan sesuka hati mengaplikasikan apa yg telah beliau pelajari sebentar tadi dalam pemikiran kritis.

=> Semua alien makan biskut chipmore.jadi keroro makan biskut chipmore.

bentuk silogisme
p1) semua alien makan biskut chipmore
p2) keroro adalah seekor alien
k) jadi keroro makan biskut chipmore

bentuk modus ponens
p1) jika keroro merupakan seekor alien, maka dia mesti makan biskut chipmore
p2) sebenarnya keroro merupakan seekor alien
k) jadi keroro mesti merupakan seekor yg makan biskut chipmore

*p1=sebab 1, p2=sebab 2, k=kesimpulan

4 comments:

ini blog wirdah said...

wah,gile hebat cikgu ni.hahaha.

Mr. Asada said...

wo0o.. aku ade blaja benda ni.. cuma lain bahasa je.. masuk paper aku yg ke 3 nti ni.. hahaha

Unknown said...

p1:Jika saya baik,maka saya cantik.
p2:saya tidak cantik.
k:Maka saya tidak baik...

betul tak ayt saya cikgu?

suka hati said...

betul la tu fiza..haha
ko hafal je ayat aku ni konpem leh dpt fullmark taro..wahaha
aku mmg hebat wirdah..haha