Tuesday, March 30, 2010

aku yg bosan mahu bercerita tentang bosan

kebosanan ada tiga jenis => kebosanan positif
kebosanan wajar
kebosanan negatif

kebosanan positif : is bila bosan melakukan perkara-perkara yang buruk dan keji..
kebosanan wajar : is kebosanan yang biasa dialami oleh semua orang
kebosanan negatif : is bosan melakukan perkara kebaikan (wajib dihapuskan)

antara metod yang di syorkan untuk terapi kebosanan:

-firstly, rehat sekejap..tidur dengan tenang dan nyenyak.tapi jangan la over kan. jika boleh tidur dengan baik,maka apabila anda bangun sudah semestinya anda akan berasa segar dan kepalahotak terasa ringan dan bersih.

"dan Kami jadikan tidur kamu untuk rehat." ( Surah An-Naba' : 9 )

jangan pula jadikan tidur sebagai hobi anda dimana tidur lebih banyak time nye dari anda hidup kt dunia ni maksudnye waktu sedar tu lebih sedikit dari waktu tidak sedar tuh dah parah lar..kemungkinan besar akan mengalami kebosanan tidur pula jika perkara tersebut berlaku..ya. it happens to me quite some times..haha..

-secondly,Ubah suasana persekitaran anda. ubah kedudukan barang ke. ubah perhiasan ke.letak lah perhiasan yang sejuk mata memandang..it depends on individual..

-then, is kebersihan and kerapian. fitrah manusia cenderung kepada kebersihan dan kerapian.semua orang suka akan keadaan yang bersih dan rapi namun tidak semua yang mampu melakukannya..suasana yang bersih akan menjamin minda yang bersih dan sihat..dan akan membuatkan kita sentiasa bersih dari kekotoran dan akan bersih juga dari segala kebosanan..

- antara lainnya cara mengatasi kebosanan (based on the book) are cari kesibukan lain,memakan buah segar, mandi air sejuk (tengok keadaan cuaca gak lar n healthy level), lakukan pemicitan, meluahkan perasaan, cari hiburan sihat dan mungkin banyak lagi cara yang sihat dan berkesan untuk mengatasi kebosanan.

jangan lar bosan baca entry aku nih..haha..
orait gudnite everyone!
sila bosan membuang masa~~

2 comments:

Unknown said...

kalau aku nk ubah hostel aku boleh tak? aku nak ubah hostel aku supaya kedudukannya terletak di tepi rumah aku...bestnyeeee

suka hati said...

boleh~~boleh~~boleh blahh!!haha..kalau ubah dekat umah ko nanti makin jauh plak umah aku..haha